Overslaan naar content

Ruben - system engineer

“WEES KRITISCH EN EERLIJK OM HET BESTE RESULTAAT TE BIEDEN”

Als System engineer bij Orbid ervaart Ruben al drie jaar lang enorm veel variatie in zijn job. Een typische werkdag voor hem bestaat niet. Hij voert hoofdzakelijk projecten uit of werkt aan de hand van FlexStaffing enkele vaste dagen voor een bepaalde klant. Als System Engineer is Ruben naast het beheren van systemen ook gespecialiseerd in het opzetten en onderhouden van IT-netwerken.

Dagelijkse netwerktaken voor mij zijn: “Een applicatie die plots niet meer werkt, een website die plat ligt, een firewall finetunen of opzetten,

collega orbid

een bedrijf die niet genoeg wifi-dekking heeft of een verhuis van een bureel waardoor een nieuwe connectie voorzien moet worden”, vertelt Ruben.  “De meest interessante projecten voor mij binnen IT-netwerken zijn de grotere projecten waarbij ik gefaseerd vernieuwingen mag uitvoeren aan de infrastructuur.”

Ruben werkt voornamelijk samen met klanten. “Ik sta in contact met de IT-manager van het bedrijf of met de technische equipe. Op sommige grotere projecten werken we ook met meerdere Orbid collega’s samen voor de technische uitvoering en voor de planning ervan. Dan sta ik vooral in contact met onze service delivery manager en de projectmanager om alles in goede banen te leiden.”

“Ik sta er nooit alleen voor. Als er problemen zijn, is er altijd wel een collega bereid om me te helpen. Via Teams is er nooit iemand ver weg.” Ruben zijn favoriete Orbid-waarde is dan ook ‘werken in team’: “Het zijn toffe dynamieken binnen ons team, daar put ik ook veel energie uit. Bij Orbid zorgen ze voor de goede sfeer door de juiste mensen aan te nemen en leuke activiteiten en teambuildings te organiseren. Tijdens de informelere momenten leer je je collega’s nog beter kennen en kan je vlot een band opbouwen met elkaar. Dankzij de interne opleidingen over persoonlijkheidsdynamieken leer je ook omgaan met verschillende persoonlijkheden.”

Als system engineer zijn niet alleen de technische netwerking skills belangrijk maar ook de soft skills zoals communiceren, stressbestendig zijn en goed documenteren. “Je moet de noden van de klant goed kunnen begrijpen en dat omzetten in technisch haalbare oplossingen. Je moet vooral ook kritisch en eerlijk zijn met de klant om hen als professional het beste resultaat te kunnen bieden. In kritische situaties moet je de stress onder controle kunnen houden en focussen op de oplossing. Als laatste is de documentatie van je werk belangrijk voor in de toekomst. Wanneer je afwezig bent moeten je collega’s jouw klant altijd verder kunnen ondersteunen.”



Krijg je goesting om deel uit te maken van het Orbid team? Solliciteer dan nu!